Friday, May 14, 2010

Kursus Teknologi Fertigasi

Tahun 2010 merupakan tahun amat bermakna bagi Jiran wanita Bukit Depu kerana pada 8.5.2010 hingga 9.5.2010 seramai 6 orang ahli telah dipilih bagi menghadiri satu kursus pertanian dalam bidang teknologi fertigasi.
Pendedahan teknik moden menggunakan Sistem Fertigasi kepada umun dapat membuka minda dan peluang kepada penduduk setempat. Kaedah tanpa mengguna tanah amat lah sesuai kepada penduduk bukit depu kerana kita dikelilingi oleh bukit.
6 orang peserta dari KRT Bukit Depu telah di pilih menghadiri kursus tanaman secara Fartigasi yang diadakan di pejabat peladang kawasan Kuala Terengganu. Mereka terdiri dari Pn. Fatimah bt Besar, Pn. Piah bt Mohamad Amin, Pn. Matnah bt. Jambul, Pn. Khitijah Omar, Pn. Salbiah bt Ngah dan Khalid b Yaccob.
Bilangan peserta kesemuanya seramai 80 orang. Program Kursus Fertigasi ini dirasmi Oleh En. Shammodin bin Abd. Halim Pengurus Besar Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu dan penceramah kursus Prof. Dr. Mahamud Shahid dari pusat promosi dan Pembangunan Teknologi Ibu Pejabat Mardi . Tema : “PERTANIAN MENJANA EKONOMI NEGARA “ Pengenalan : 1. Fertigasi adalah sistem pengeluaran tanaman tanpa menggunakan tanah . Umunnya hanya kepada beberapa jenis sayur dan buah sahaja seperti tomato, cili merah, timun, zukini, terong, rockmelon,dan strawberi. Kaedah ini dapat mengelakkan tanaman daripada dijangkiti penyakit akar dan penyakit layu bacteria yang di bawa oleh tanah. 2. Medium tanaman yang paling banyak di gunakan ialah “coco peat” iaitu habuk sabut kelapa . 3. Sistem Fertigasi boleh mengurangkan kos operasi, penggunan air dan baja berbanding dengan cara-cara lain. Objektif 1. Dapat mendedahkan dan memberi pengetahuan serta garis panduan yang lengkap dan kemaskini tentang penggunaan teknologi secara fertigasi bagi tanaman sayur-sayuran dan buah-buahan yang terpilih kepada jiran wanita Bukit Depu dan amnya penduduuk setempat. 2. Mengenalpasti maklumat asas dalam penanaman secara fertigasi. 3. Pengurusan dan cara –cara menghapuskan serangga perosak dan penyakit. 4. Penggunaan / kaedah pembajaan.

No comments:

Post a Comment