Saturday, May 8, 2010

Lawatan Panel Hakim Anugerah Kualiti RT Dan Tabika Perpaduan 2010

Tahun 2010 merupakan tahun amat bermakna bagi JPNIN Negeri Terengganu kerana enam KRT Negeri tersebut telah dicalonkan dalam lima kategori diperingkat kebangsaan. KRT Bukit Depu telah dicalonkan dalam kategori Pengurusan RT bersama sama KRT Bandar Jerteh. KRT Telaga Batin pula dicalonkan dalam dua kategori iaitu Projek Ekonomi RT dan Jiran Wanita. Manakala KRT Pengkalan Berangan dalam kategori Skim Rondaan Sukarela(SRS) dan KRT Teluk Lipat Dungun - Pengurusan Tabika Perpaduan.
Tanggal 3hb Mei 2010 merupakan satu detik penuh bersejarah bagi KRT Bukit Depu. Kerana pada tarikh tersebut satu rombongan penilai dari ibupejabat datang berkunjung ke daerah Bukit Depu bagi membuat penilaian terhadap pencapaian Pengurusan RT yang dilaksanakan oleh KRT Bukit Depu.

Rombongan yang dianggotai seramai lima orang penilai diketuai oleh En Ho Khek Hua, Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan), Pn Hjh Rahmah bt Hj Ismail, En Asrul Ependi b Abdullah dan Pn Zumaiza bt Wan Mustafa dari Jabatan Arkib Negara selaku urusetia. Sebagai tanda kesepakatan, ketibaan mereka disambut oleh Pengerusi KRT Bukit Depu dan semua AJK yang terdiri dari semua cabang, Jiran Wanita, Jiran Usia Emas, Tunas Jiran, Jiran Muda dan Ahli SRS KRT Bukit Depu.
Panel Hakim (L-R) Pn Wan Zumaiza, Pn Hjh Rahimah, En Ho dan EnAsrul Apendi
Turut sama memeriahkan majlis ialah Ybhg Dato' Hj Che Mat b Jusoh, Pegawai Pembangunan DUN Batu Buruk, En Shaharuddin Ismail, Penghulu Mukim Bukit Besar, En Mohamad Ismail, Pengerusi JKKK Kg Bukit Depu, dan wakil dari Kontigen Polis Daerah Kuala Terengganu. Turut sama pegawai dari JPNIN Negeri Terengganu yang diketuai oleh Pengarah En Tukimin Sarlan.

'' Dalam masa 3 tahun 4 bulan, KRT Bukit Depu telah mencapai ketahap ini , satu pencapaian yang sungguh membanggakan" begitulah kata Ketua panel hakim, En Ho. Sebenarnya kerja kerja menyempurnakan persiapan mengikut keperluan garispanduan yang disyaratkan oleh JPNIN lebih merupakan perkara yang amat memakan masa serta menimbulkan ketegangan. Kerja keras yang ditunjukkan oleh Setiausaha Tn Hj Khalid Yaacob adalah pemangkin kesempurnaan , serta 'good teamwork' yang berlaku pada saat saat akhir adalah satu anugerah yang sukar untuk tidak diucapkan syukur.

Penyampaian cenderahati kepada sebahagian jemputan oleh Pengerusi KRT Bukit Depu

Sokongan serta kerjasama khasnya dari Pn Hjh Norma Mohd Noor dan pegawai pegawainya dari Jabatan Perpaduan Daerah Kuala Terengganu serta Pegawai dari JPNIN Negeri seperti En Asronizam , Pengerusi KRT Gong Baru En Hanafiah yang lebih dikenali dengan panggilan Pok Chu begitu banyak membantu serta membuka ruang kesulitan dan tekanan.

KRT Bukit Depu mengucapkan ribuan terima kasih serta kalungan budi kepada Ybg. Dato’ Hj Che Mat bin Jusoh dan juga wakil Pelajar UDM Terengganu, Pengerusi Persatuan Kebajikan Penduduk Taman Sangsura, semua anak mukim, mereka yang telah memberi sokongan serta turut hadir pada majlis tersebut. Kepada Pengerusi Majlis , Tn Hj Harun Mohd Diah dan Pengerusi Tunas Jiran Cikgu Nasir yang terpaksa bercuti walaupun itu satu tugas berat kerana tanggungjawab sebagai pendidik yang tidak ada pengganti jika bercuti , telah mengorbankan waktu sebilangan pelajar , KRT Bukit Depu turut merasakan terharu serta memohon maaf serta berterima kasih. Sesungguhnya kerja kerja perpaduan masyarakat menuntut banyak pengorbanan , persefahaman ikhlas yang kadang kadang agak sukar buat dibahagikan sebagai keutamaan. Beginilah yang terjadi dalam KRT Bukit Depu. Sebagaimana yang dibandingkan oleh Pengerusi KRT Bukit Depu dalan ucapanya " seperti sebuah negara Vietnam yang terlalu menghambat kemajuan."

Panel Hakim Membuat Lawatan Kawasan Kelolaan KRT Bukit Depu

No comments:

Post a Comment