Friday, January 22, 2010

Malam Sambutan Maal Hijrah 1431 KRT Bukit Depu

Tanggal 15.1.10 bertempat di Perkarangan Pos Kawalan Taman Sangsura Bukit Depu, telah diadakan satu program ‘ Malam Sambutan Maal Hijrah 1431 KRT Bukit Depu’ Peristiwa Hijrah merupakan sejarah yang penting dalam Islam.

Sebahagian daripada hadirin di Program tersebut

Program ini adalah yang pertama dianjurkan KRT Bukit Depu.pada tahun 2010. Tujuan diadakan program ini ialah bagi menghayati peristiwa yang penting ini dalam kontek penghayatan masakini serta menyampaikan mesej tersebut kepada anak mukim tentang kebesaran Hijrah yang dilakukan oleh nabi junjungan Muhamad s.a.w.

Ybhg Dato' Hj Che Mat Jusoh bersama Pengerusi, Pegawai JPNIN dan UDM

Sambutan pada kali ini telah dimeriahkan lagi dengan kehadiran Ybg Dato’ Hj Che Mat bin Jusoh - Pegawai Pembangunan DUN Batu Buruk , Puan Hjh Norma bt Mohd Noor - Pegawai Perpaduan Daerah Kuala Terengganu, Cik Noraida Yusniza Yusof - Pen Pegawai Perpaduan Daerah Kuala Terengganu, Pengarah Bomba Negeri Terengganu - En Fauzan bin Ahmad serta keluarga , Cik Norshazila bt Shahidan - Pakar Pemakanan ,Sains Pemakanan UDM Terengganu ,Tok Penghulu Mukim Bukit Besar - Encik Shaharudin bin Ismail , Timbalan Presiden Kelab Rukun Negara UDM Terengganu - Cik Siti Adawiyah bt Mohd Fadzil serta rombongan ,Pengerusi JKKK Bukit Depu - Encik Mohd bin Ismail.

Tn Hj Dol membuat ucapan alualuan

Dalam ucapannya, Pengerusi KRT Bukit Depu , Tuan Hj Dol Razlan Yusof , memberi peringatan tentang pengajaran dari Maal Hijrah, mengenai penghijrahan minda , dari tidak baik kepada baik , dari taksedar kepada sedar. Inilah yang dimaksudkan perubahan sebagai orang Islam yang lebih maju , berilmu ,berdaya saing serta berfikiran bijak selaras dengan tuntutan sebagai orang Islam yang beriman.

Pn Hjh Norma membuat ucapan

Puan Hjh Norma Mohd Noor,Pegawa Perpaduan Daerah Kuala Terengganu dalam ucapannya pula menyatakan kebanggaan beliau dengan kesungguhan serta kejayaan yang telah dicapai KRT Bukit Depu dalam program ini. Idea semacam inilah yang membezakan KRT Bukit Depu dengan KRT KRT yang lain di Negeri Terengganu.

Ybhg Dato' Hj Che Mat Jusoh membuat ucapan perasmian
Dalam ucapan perasmian ,Ybg Dato’ Haji Che Mat bin Jusuh menyatakan rasa kagum beliau tentang peranan yang dimainkan oleh KRT Bukit Depu, walaupun mempunyai kemampuan yang terhad, tetapi boleh membawa mesej mengenai kesedaran perpaduan yang amat berkesan kepada penduduk setempat.

Cik Norshazila dengan aksi penuh bergaya membuat syarahan

Ceramah yang dibawa oleh Cik Norshazila Shahidan, pensyarah pemakanan Fakulti Sains Pemakanan UDM Terengganu memukau anak mukim KRT Bukit Depu pada malam tersebut .Tajuk ceramah “Penghijrahan Pemakanan Haram/Syubbah Kepada Halalan Toyyiban” telah membawa kesan yang cukup jelas dan sempurna. Ianya berkenaan dengan campuran bahan bahan yang terlarang dalam penyediaan pemakanan pada masa kini. Ini adalah satu maklumat yang berguna dan memerlukan penghijrahan baru tentang kaedah pemilihan makanan.

Majlis turut dimeriahkan dengan pertandingan Kuiz Maal Hijrah. Sebanyak empat soalan telah dikemukakan. Acara ini telah dikendalikan oleh Cikgu Nasir.

Sajian makan malam , telah disediakan oleh ahli ahli Jiran Wanita. Ianya berupa menu masakan tradisi melayu lama Terengganu. Alhamdulillah berkat kerjasama dan kerja kuat yang ditunjukkan oleh semua AJK yang terlibat ,kemeriahan pada malam Sambutan Maal Hijrah yang diadakan telah meninggalkan kesan yang tersendiri kepada anak mukim. Ia seharusnya mendapat pujian yang tinggi.

Hanya Allah sahaja yang dapat memberi rahmat dan kebaikan.

No comments:

Post a Comment