Friday, January 29, 2010

Wawancara Bersama Pengerusi KRT Bukit Depu

Seramai 5 orang Mahasiswa / siswi UDM Terengganu dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Perakaunan telah datang mewawancara Pengerusi KRT Bukit Depu, Tn Hj Dol Razlan bin Yusof (Dry) pada 26.1.2010. Tujuan wawancara ini diadakan ialah bagi mengisi maklumat berhubung kursus Hubungan Etnik (UIE 3012) yang sedang mereka ikuti. Ke lima lima mereka ialah :- 1. Mohd Rusdi Ishak 2. Noor Hidayah bt Mat Jusoh 3. Fatimah Naimah bt Yusof 4. Umairah bt Yusof 5. Afiah Nadia bt Nordin. Kedatangan mereka telah disambut mesra oleh Tn Hj Dol dan keseluruhan wawancara telah diadakan diPos Kawalan Taman Sangsura dalam keadaan bersantai dan penuh ceria sekali. Berikut adalah sebahagian daripada wawancara yang telah diadakan. Mohd Rusdi : Apakah program yang dianjurkan oleh KRT Bukit Depu yang melibatkan kaum kaum lain? Dry : Kami di KRT Bukit Depu pernah menjalankan program Anak Angkat Sempena Kursus Orientasi Pegawai Dari Sabah , Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan yang dianjurkan oleh Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional Negeri Terengganu pada Tahun 2008. Seramai 16 orang dari kaum pribumi Sarawak dan pribumi Sabah telah diambil sebagai anak angkat oleh penduduk penduduk Mukim Bukit Depu. Apa yang istimewa nya ialah kesemua anak anak ini bukan beragama Islam. Fatimah Naimah : Dari manakah KRT Bukit Depu mendapat sumber kewangan bagi menjalankan program ? Dry : Kami mendapat sumber kewangan dari dua cara. Pertama dari geran tahunan JPNIN yang disalurkan bagi menjalankan program yang kami rancang sepanjang tahun , kedua daripada sumbangan orang ramai serta badan badan berkanun. Noor Hidayah : Pernahkah program yang diadakan , mendapat tentangan daripada pihak pihak lain ? Dry : Maksud pihak pihak lain? Alhamdulillah sehingga hari ini , belum ada ini kerana kami peka dengan sensitiviti kaum, setiap program yang bakal dirancang, kami bermesyuarat bagi melihat kebaikan dari banyak sudut. Jika kami dapati program itu tidak sesuai dan menyentuh sentimen pihak tertentu , kami batalkan saja. Afiah Nadia : Bilakah masa mesyuarat AJK KRT diadakan , sedangkan kebanyakan ahli bekerja . Dry : Kami bermesyuarat pada sebelah malam , selepas Isya’ , dan tidak lama. Perbincangan berkisar kepada perkara perkara penting yang memerlukan keputusan bersama. Biasanya ia akan berakhir dalam 1 jam setengah atau 2 jam paling lama. Umairah : Selain kaum melayu adakah kaum kaum lain yang tinggal didalam Mukim Bukit Depu, dan berapa ramaikah penduduk diMukim ini ? Dry :Tidak ada kaum2 lain yang tinggal disini. Hanya dua syarikat Cina yang menyewa bangunan untuk urusan perniagaan. Dan mereka tidak tinggal disini. Disini kami 100% Kaum Melayu lebih kurang 2000 orang . Mohd Rusdi : Apakah program yang terbesar yang pernah diadakan sebelum ini?
Dry : Sepanjang KRT ini ditubuh selama 3 tahun yang lepas , kita telah mengadakan sejumlah 66 program , termasuk program yang diadakan secara bersama. Pada tiap tiap tahun kita telah mengadakan program induk, program anjuran bersama dengan pihak agensi kerajaan, yang kita anggap besar dan dihadiri tidak kurang 1000 orang peserta dari kedua belah pihak. Pada tahun 2007 kita terlibat dengan Program Anak Angkat Wilayah Persekutuan, tahun 2008 Program Bersama Bomba dan Masyarakat , Tahun 2009’ Program bersama Pelajar UDM Terengganu’ dalam Pertandingan Bahas sempena Sambutan Ambang Merdeka . Noor Hidayah : Bagaimanakah masaalah sosial dikampung ini? Dry : Dibawah pengawasan SRS KRT Bukit Depu dan kerjasama semua pihak, alhamdulillah masalah social masih terkawal. Kami sentiasa membuat pantauan setiap masa dengan kerjasama pihak Polis , disamping mendekati remaja mukim dalam mengadakan program kesukanan seperti pertandingan bola sepak, bola jaring, lawatan serta aktiviti sosial yang lain. Fatimah Naimah : Bagaimanakah pengelibatan penduduk kampung ini didalam menyertai sesuatu aktiviti. Dry : Baik, ramai yang menyokong , malah menyertai didalam setiap program yang kami adakan.
Mengabdi kenangan dihadapan Pos Kawalan Taman Sangsura
Majlis wawancara berjalan selama lebih kurang dua jam dimana selepas itu telah diadakan sessi bergambar bersama Pengerusi KRT Bukit Depu dan mahasiswa/mahasiswi tersebut.

No comments:

Post a Comment